» Blog » My Fate cz. 4,5 - the story so far
15-05-2013 12:29

My Fate cz. 4,5 - the story so far

Odsłony: 22

Dawno, dawno temu zacząłem pisać o Fate. W założeniu miał to być cykl krótkich, ale w miarę częstych notek. Jak to w życiu bywa, z różnych względów nie wyszło. Miałem sporo na głowie, a notka którą pierwotnie zaplanowałem jako kolejną miała być czasochłonna, i opóźniło to pisanie dalej.

Później zaś doszedłem do wniosku, że chętnie zaczekam na Fate Core, WRESZCIE wydany spójny podręcznik reguł do Fate, nie związany z żadnym określonym settingiem. Założyłem (jak się okazało, słusznie), że przeczytanie takiej ujednoliconej wersji może wpłynąć na moje podejście do systemu. A nie chciałem pisać czegoś, z czym sam później bym się nie zgadzał, tak więc postanowiłem poczekać.

Teraz kiedy, nareszcie, przeczytałem mniej więcej ostateczną wersję podręcznika do Fate, postanowiłem wrócić do cyklu "My Fate", o którym broń Boże nie zapomniałem. Ponieważ jednak minęło sporo czasu, muszę się trochę "ogarnąć". Zaś te k3 osoby, które czytały poprzednie notki mogą potrzebować przypomnienia.

Dlatego dzisiejsza notka jest na wpół zapchajdziurą, gdzie streszczę, co do tej pory napisałem. Bardziej contentowy wpis powstanie już, mam nadzieję, niedługo. Tak, jak pisałem przy ostatniej notce (dawno, dawno temu), będę trochę pisał o drabinkach w Fate. W każdym razie, o tym mniej więcej pisałem "ostatnio":

Część zerowa: Fate mocniej niż inne RPG ukształtowany jest stylem gry. Dlatego napiszę o tym, jak Fate postrzegam - w nadziei przybliżenia systemu nowym graczom, jak i podzielenia się pomysłami z osobami z tą grą zaznajomionymi.

Część 1: potraktujmy RPG jak serial, pełen akcji i wyrazistych bohaterów. Sesja to "odcinek", możliwie samodzielny. Dla akcji istotne jest to, co "obecne", czyli to na co postacie akurat reagują i co widzą. Bohaterów mocniej określa to, kim są, niekoniecznie (tylko) umiejętności. Tu wkraczają Aspekty, krótkie frazy dotyczące bohatera, stanowiące most między mechaniką a opisem.

Część 2: Postać ma siedem Aspektów, które odzwierciedlają to, co naszym zdaniem jest w niej (i jej otoczeniu, zasobach etc.) najważniejsze. Aspekt można "aktywować" za tzw. punkt losu (Fate Point), by uzyskać mechaniczne lub narracyjne korzyści. Można też aktywować Aspekt negatywnie (lub może to zrobić MG) i uzyskać Fate Point. Aspekty postaci powinny spełniać pięć warunków: być proste, dokładne, ważne, praktyczne i fajne. Aspekty nie-postaci powinny spełniać część z tych wymogów, zależnie po co nam dany Aspekt.

Część 3: w Fate opisy jakościowe (poziomy umiejętności, jakość przedmiotów, wyniki testów umiejętności i inne rzeczy, które mogą być "dobre" lub "złe") wyrażone są przymiotnikami i liczbami. Układają się one w "drabinkę" od +10 do -5. Podstawą mechaniki jest rzut czterema k6, które mają dwie ścianki puste, dwie oznaczone plusami, dwie minusami. Każdy wyrzucony plus przesuwa wynik o 1 punkt w górę "drabinki", każdy minus - o 1 punkt w dół. Dodatkowo, gdy używamy Aspektu pasującego do rzutu, aby poprawić tego rzutu wynik, dodajemy do ostatecznego wyniku od +1 do +3.

Część 4: w rzutach niekoniecznie trzeba sztywno dzielić testy na "zdane" i "oblane", skupiając się bardziej na tym, co intuicyjnie sugeruje ostateczny uzyskany przymiotnik. Można nawet nie rzucać wcale, traktując przymiotnik jako wynik rzutu (tzn. zakładając, że na wszystkich kościach wypadło zero) - zwłaszcza, gdy nie używamy Aspektów. Wariantem rzutu jest rzucanie większą niż zwykle liczbą kości (co nie wpływa statystycznie na wynik) i/lub rzucanie nimi stopniowo. Przydaje się to na przykład przy długich seriach akcji. I wreszcie - wynik rzutu można wykorzystać jako bazową wartość do następnego rzutu.

Dziś to tyle, jeśli komuś się takie przypomnienie przyda, tym lepiej. Na pewno było potrzebne mnie ;). Wkrótce, jak Bóg da, powstanie następna notka, bo do napisania jest jeszcze ho-ho i trochę.

Komentarze


~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Aha.
15-05-2013 13:21
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Pisz pisz, ja czytam.
15-05-2013 13:31
Ifryt
   
Ocena:
+2
Polecanka na zachętę. ;)

FATE to dobra mechanika, warto o niej pisać jak najwięcej.
15-05-2013 14:31

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.